fbpx

Yurtiçi Pazar Yeri Komisyonları Hakkında

Yıllardır esnaflık yapan büyüklerimiz, çarşılarda, Pazar yerlerinde kurdukları dükkanlarında müşterilerini ağırlıyorlardı. Her gelen müşteriye bir hoş geldin demek değildi esnaflık, bir hasbihal etmek, bir çay ısmarlamaktı. Mahallenin çoluğuna çocuğuna şeker dağıtabilmekti.

Yıllar her şeyi değiştirdiği gibi ticareti de değiştiriyor. Büyük şehirlerde eskiden bir mahallede oturan insan sayısı, belki sadece bir apartmanda toplanmış durumda. Mahallede ki bakkal amca, MİGROS ve BİM olmuş, kapıcının adı GETİR diye değişmiş oldu. Hayatımıza girerken vay be dediğimiz o kocaman alışveriş merkezleri, internet üzerinde dev pazaryerlerine dönüştü. İşin enteresan bir yanı, alışveriş merkezleri insanların özlemini anlamış olmalı ki, yemek katlarına mahalle dedi, boş alanlara, parklara daha fazla yer ayırır oldu.

Tabii bilgisayarın ekranından tüm dünyanın alışverişini yapabilmenin kolaylığına tüketiciler çok hızlı alıştı. Dijital dünyanın nimetlerini erken fark eden, buna yatırım yapan ve kendini sürekli geliştiren pazaryerleri büyük ticari kazançlar elde etmeye başladı. Bugün dünyanın en zengin insanlarından ikisinin bir pazaryeri kurucusu olması tesadüf olabilir mi?

İster var olan ticari işlerinizi internet platformlarına taşıyan biri, ister ticarete yeni başlayan biri, isterseniz de markanızı tanıtmak ve bilinildiğinizi arttırmak isteyen biri olun, bu pazaryerlerine yolunuzu düşürmek zorundasınız. Türkiye’de bulunan en bilindik pazaryerlerini bir düşünelim, Trendyol, Hepsiburada, N11, Gittigidiyor, Çiçeksepeti, Amazon… bu sayı elbette daha arttırılabilir.

Pazar yeri size ne tür avantajlar sağlayabilir? Güven, Trafik, Ödeme altyapısı, Kargo desteği. Karşılığında ne isteyebilir? Satıştan komisyon, listeleme bedeli

Bizim bugün genel konumuz aslında bu komisyon bedelleri. Her pazaryeri, sattığınız ürün grubuna göre değişen yüzdelerde sizden komisyon bedeli talep etmekte. Bu en doğal hakları çünkü her biri birer ticari işletme ve verdikleri hizmete göre bir bedel talep ediyorlar.

Yurtiçi pazaryerlerinde bu komisyon oranları %5 ile %20 arasında değişir. Yazı ile yazarsak yüzde yirmi.

Uzun uzun yazarak, devletin yüzde 18 talep ettiği bir ürünün satış bedeli üzerinden yüzde 20 almasını veya kampanya döneminde kendi komisyonu üzerinden de indirim yaparak müşteriye indirimi daha fazla sunduğunu ama aslında normal zamanda tüketicinin mağdur olduğu gibi bir sürü şey yazılabilir.

İşte tam bu noktada daha basit yazmak istiyorum, yurtdışı pazaryerlerinde komisyon oranla genelde yüzde 5 ila 10 arasında. Ve bu yurtdışındaki adamlar dünyanın en zenginleri…

Vesselam…

Yorum Yaz

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.